Texter

"Vad gör ni för att eleven ska komma till skolan?" Det är en vanlig fråga från föräldrar, socialtjänst och barn- och ungdomspsykiatrin i kontakt med elevhälsan. Och visst kan den kännas rimlig vid första anblick. Barnet går ju i skolan – det är där problemet märks. Samtidigt har många skolor lärt sig att invänta vårdens utlåtanden...

Varje vardagsmorgon går drygt en miljon svenska barn till skolan. Några studsar i väg med glädje, andra drar benen efter sig. Men oavsett hur de känner sig just den dagen är skolan inte valfri – den är obligatorisk. Skolplikten är inskriven i lagen. Vi kräver att barnen går till skolan, men vad har vi egentligen lovat dem i gengäld?

Begreppet NPF – neuropsykiatriska funktionsnedsättningar – har snabbt blivit en självklar del av skolans vokabulär. I klassrum, arbetslag och elevhälsoteam talas det dagligen om NPF-anpassningar, NPF-elever och NPF-säkrade lärmiljöer. Det är en utveckling som bottnar i ett verkligt behov: att förstå och möta elever som tidigare ofta missförstods,...