Varje vardagsmorgon går drygt en miljon svenska barn till skolan. Några studsar i väg med glädje, andra drar benen efter sig. Men oavsett hur de känner sig just den dagen är skolan inte valfri – den är obligatorisk. Skolplikten är inskriven i lagen. Vi kräver att barnen går till skolan, men vad har vi egentligen lovat dem i gengäld?
Texter
Begreppet NPF – neuropsykiatriska funktionsnedsättningar – har snabbt blivit en självklar del av skolans vokabulär. I klassrum, arbetslag och elevhälsoteam talas det dagligen om NPF-anpassningar, NPF-elever och NPF-säkrade lärmiljöer. Det är en utveckling som bottnar i ett verkligt behov: att förstå och möta elever som tidigare ofta missförstods,...
Delbetänkandet av SOU 2025:44 – Förbättrat stöd i skolan – innehåller flera förslag för att förbättra skolans arbete med stödinsatser, tydliggöra ansvar och avlasta lärare. Men när det gäller elevhälsans psykologiska insats riskerar utredningen att förlora det som borde vara dess största styrka: förmågan att arbeta förebyggande och främjande i...