I Mannerheims text [1] framstår elevhälsa som något som bör stå vid sidan av skolans kärnuppdrag, en form av vård i skolans lokaler. Det är en tydlig position, men den vilar på en felaktig uppdelning. När vi försöker dra en skarp gräns mellan hälsa och lärande tappar vi förståelsen för vad elevhälsa faktiskt är och varför den behövs i skolan....
Texter
Vi talar mycket om barns psykiska ohälsa. Och det finns visst fog för det. Många barn mår dåligt och många söker hjälp. I den offentliga debatten lyfts behovet av utbyggd elevhälsa, ökade resurser till barn- och ungdomspsykiatrin och fler förebyggande insatser från samhällets sida. Men mitt i denna nödvändiga uppmärksamhet finns också ett tomrum....
Det finns olika sätt att visa omtanke om en annan människa. I vissa situationer handlar det om att vara förstående, att ha överseende, att sänka krav, att ta hänsyn till livsomständigheter. I andra fall handlar det snarare om att visa omtanke genom att ställa krav, kanske till och med högre krav, just för att vi tror på den andres förmåga...
Skolfrånvaro är allas ansvar – eller?
"Vad gör ni för att eleven ska komma till skolan?" Det är en vanlig fråga från föräldrar, socialtjänst och barn- och ungdomspsykiatrin i kontakt med elevhälsan. Och visst kan den kännas rimlig vid första anblick. Barnet går ju i skolan – det är där problemet märks. Samtidigt har många skolor lärt sig att invänta vårdens utlåtanden...